Bevezetés
Egyesületünk indulóprogramja a Szentendrei-sziget
teljes területének (6440 ha) komplex madártani felmérése volt, mely a Duna-Ipoly
Nemzeti Park felállításához szükséges adatok gyűjtését célozta. (A kivonatos
anyagot a FÜZIKE 1996. augusztusi, 23. száma tartalmazza.)
A sziget különleges helyzete sajnálatos módon minden
bizonnyal változni fog, mivel a tervezett - és részben kivitelezett - M0
autópálya a sziget felett fog átívelni, a tervek szerint két pillérrel
arra is támaszkodva. Mivel a terület madártani értékekben bővelkedik, a
PKMK-t kérték fel az 1998-as hatástanulmány madártani részegységének elkészítésére.
Jelen írás ezen anyagra támaszkodva készült, tájékoztató szándékkal.
A terület
A Szentendrei-sziget vizsgált része a sziget déli
csúcsától (Duna 1658 fkm.) a Szigetmonostorhoz tartozó külterületi státuszú
Horány üdülőterületéig tart. A megközelítőleg 11 km2 kiterjedésű
terület változatos, de kevés érintetlen élőhellyel rendelkezik.
Legnagyobb részét tájidegen fafajokból (akác, fenyők)
álló erdőtelepítések foglalják;
emellett kiterjedt, de rontott homoki gyepek, mezőgazdasági területek,
sajnos inkább csak sávokban fellelhető természetszerű puhafás ligeterdők,
ill. ártéri kaszálók borítják. Külön kell tárgyalnunk a vízügyi okokból
létesített ún. Merzsán tavat, illetőleg a Szentendrei-ágban helyet foglaló,
de lassan a Szentendrei-sziget oldalához "tapadó" Tündér-(Pap)szigetet.
Módszerek, eredmények
A rendelkezésre álló idő alatt (1998. január-június)
a legalapvetőbb információgyűjtési módszereket alkalmaztuk: rendszeres
területbejárások során faunisztikai megfigyeléseket folytattunk. Ennek
speciális vonatkozású része volt a szigetet körbeölelő Dunaágakon átvonuló-
és telelő madárfajok állományainak felmérése, melyet a főág 1658-1668 fkm.,
ill. Szentendrei-ág 1-10 fkm. között havonta végeztünk. Mindezek eredményeképp
194 madárfaj előfordulása bizonyosodott be a déli területen.
A fajok költésének mennyiségét, sikerességét megállapító
munka legderekasabb része az RTM-program volt. Ezt a fészkelési időben
a teljes területen elvégeztük; 93 faj költését tapasztaltuk.
Eredmények
Mint azt már korábbi vizsgálataink során megállapítottuk,
a Szentendrei-sziget kiemelkedően értékes a vonuló- és telelőhely a vízimadarak
számos csoportja, főként a lúdalakúak fajai számára. Mindennek két fő oka
van, egyrészt a felsőbb (Nagymaros környéki) szakasz telelőhelyeinek degradálódása,
másrészt a sziget (vízügyi) védettsége, mely megfelelő pihenőhelyeket teremt.
A sziget partoldala szerencsére viszonylagos védelmet
élvez a vízbázis őrzése miatt, ennek köszönhetően a vízimadarak megfelelően
nyugodt területet találnak. Nagy szerepe van a kősarkantyúk szélvédett
öbleinek, ahol gyakran tömörülnek a táplálkozó, pihenő madarak. Ennek értelmében
a sziget mellett telelő 6-8.000 vízivadból 1-2.000 egyed állomásozik a
szigetcsúcs és Horány közt.
A főágnál jóval kisebb, de cseppet sem elhanyagolható
szerepet játszik a vízimadarak vonulásának lebonyolításában a Szentendrei-ág.
Vonuláskor legfőképp mint a gémfélék (pl.: szürke gém - 12 pd.,)
ill. a sirályok (pl.: dankasirály - 155 pd.,) táplálkozóhelye jön
szóba, míg telelőhelyül a kisebb, nyugalmasabb vizet kedvelő fajok választják,
mint a kis vöcsök
- 30 pd.;
vagy a tőkés réce
- 400 pd. Ezenkívül értékes kárókatona telelőszállás
található a kiság Luppa-sziget alatti puhafaligetének szélén, ahol gyakran
1-2.000 példány pihen. (Sajnos az egyik pillér pont ezen a helyen áll majd…
- a szerk.)
Az értékesebb fajok közül kiemelkedik a rétisas,
mely az utóbbi években egyre gyakrabban látogatja ezt a területet a kiságban
- egészen Budapest közvetlen határáig lehúzódva. Eleddig mintegy 10 adat
tanúsítja itteni előfordulását - a madarak több esetben a főágról érkezve
vadásztak a kiság területén, ill. a merzsáni partokon.
Az előfordult fajok listájának közzététele nem áll módunkban, de az
értékesebb fajok adatai az alábbi összefoglalóban láthatók:
Magyar fajnév | Tudományos fajnév |
|
|
|
|
|
a: tárgyalt faj 1998-as fészkelő
állományának kategóriája
b: tárgyalt faj 1995-ös fészkelő állományának
kategóriája
c: tárgyalt faj 1995-98. közti előfordulásainak
kategóriája
d: tárgyalt faj magyarországi védettségi
státuszának szimbóluma
e: tárgyalt faj magyar Vöröskönyv
által jegyzettségének szimbóluma
(szakmai és technikai okokból ehelyt nem áll módunkban közölni a
táblázatot, további információkért kérjük forduljanak a szerzőhöz!)
.
.
.
1998-as fészkelők: 93
1995-ös fészkelők: 98
Megfigyelt fajok: (180+14=) 194
Védett fajok: 171
.
.
.
Az M0-ás híd hatásairól
A megrendelő kérésére közvetlen
vizsgálatokat végeztünk az M0-ás híd jelenlegi nyomvonala szerinti élőhelyeken,
annak megállapítására, hogy milyen mérvű károsítást okozhat az esetleges
építkezés. Eszerint 28 fészkelő fajt találtunk a nyomvonal szerinti mintegy
500 m-es sávban.
Mindenesetre tudni kell, hogy
egy ilyen vizsgálatkor biztosan csak a közvetlen, kézzelfogható és a jelenlegi
állapothoz képest fellépő károsítást tudjuk megállapítani. Ennek azért
van jelentősége, mert az élőhelyek javulásával/romlásával együtt alakul
annak madárfaunája is kedvező irányba az értékes fajok betelepülésével,
vagy éppen negatív tendenciaként a most még meglévő jobb fajok eltűnésével.
Kívánatos volna a Merzsán-tó és környékének gyakorlati védelme, mely elősegítené
a nagy természetvédelmi értéket képviselő madárfajok vonuláskori jobb kiszolgálását
és védelmét.
Általánosságban megállapítható,
hogy a vizes élőhelyeket kedvelő, zavarásra igen érzékeny, sokszor hosszútávú
vonuló (Szaharát is átrepülő) madárfajok repülését az M0-ás hídja megzavarná
és nagy valószínűséggel kitérésre kényszerítené az itt átvonuló vízimadár-csapatokat.
Ennek pontos mértékét biztosan
megállapítani most még nem lehet, de az bizonyos, hogy az itt átvonuló
madarak úgymond nincsenek felkészülve egy újabb, Budapest határától messzebb
épülő, várhatóan nagy forgalmat - és ezzel együtt erős zajt, mozgást és
fényeket - bonyolító híddal való találkozásra.
A vízimadarak által évszázadok
óta használt, tradicionális vonulási útvonalakról való kitérés azért veszélyes,
mert az ismeretlen (és hozzá kell tenni, mivel vizes élőhelyekről van szó:
bizonytalan meglétű!) területeken a madarak mortalitásának növekedésével
lehet számolni, mely ezeknél a fajoknál amúgy is - a klímaváltozás és az
emberi hatások miatti mérhetetlen élőhelypusztulás okán - jelentős.
A híd által közvetlenül veszélyeztetve
van (pontosabban a megépülés esetén azonnal megszűnik) a Luppa-sziget közelében
levő galériaerdei
kárókatona
pihenőhely, mely igen fontos az itt
átvonuló-telelő csapatok nyugalmának tekintetében. Annak ellenére, hogy
ez a faj jelenleg törvényes oltalomban nem részesül, más védett vagy akár
fokozottan védett fajokat vonzanak e területre. Ezek számára is sokat jelent
egy ilyen stabil, nyugalmas telelőhely, hisz’ a telelő vízimadarak ún.
ideiglenes társulást alkotnak. Az itteni részeken telelő fajok táplálékul
szolgálnak a több esetben észlelt
rétisas
számára is.
A híd közelsége szintén befolyásolhatja
a Merzsán-tó eddig teljességgel zavartalan élőhelyeit, s ezáltal a mostani
kedvező állapotok irreverzibilis megszűnéséhez vezethet az itt átvonuló,
pihenő és a későbbiekben esetleg betelepülő értékes madárfajok vonatkozásában
(de mint említettük ennek előrejelzése szinte lehetetlen!).
Újfent szeretnénk hangsúlyozni,
hogy madártani értelemben az M0-ás Duna híd zavarása - a fenti okok miatt
- biztosra vehető, ám a zavarás mértékét és annak pontos hatásait szinte
lehetetlen előrejelezni (egyrészt az ezt befolyásoló tényezők sokasága,
másrészt az ilyen tapasztalatok hiánya miatt). Ezekre a kérdésekre a híd
esetleges megépülése utáni évek madártani vizsgálatai adnak majd választ.